Mé autorské články

Proč upravovat fotky v počítači

V nedávné době jsem se sekal s fotografem co se intenzivně zabývá focením, který mě ještě v dnešní době tvrdil, že zásadně fotografie neupravuje v pc. Podle mě je to už v dnešní době digitální fotografie spíše unikát a fotograf si tím ubírá spoustu možností, jak udělat lepší fotografii.

Dříve se fotografie hlavně nechávaly vyvolávat ve fotostudiích, nebo nadšenci měli doma fotokomoru a spoustu úprav na fotografiích udělali už při vyvolávání z filmů. Nechci se do téhle oblasti nějak vrtat, protože jsem nikdy ve fotokomoře ani nebyl, ani jsem vyvolání fotografie z filmů nikdy neviděl na živo.

Můj názor je ten, že pokud dnešní doba a technika dovoluje, tak proč toho nevyužít a neudělat věci lépe a jednodušeji, než to dělali lidé v minulosti. Proto bych vám chtěl na pár příkladech ukázat, co dokáže z fotografií udělat například fotoeditor Zoner X.

Základem úspěchu je, pokud to váš fotoaparát dovoluje, fotit do formátu RAW. Tenhle formát obsahuje surová data bez jakékoliv komprese a úprav. Máte pak volné ruce při úpravách. Je to ale vykoupeno větší pracností při úpravách a mnohem větší velikostí souborů. Musíte si hlídat, teplotu barvy, ostrost, stíny, světla, přepaly atd.

Každý fotograf si ale musí uvědomit jednu věc. Pokud jste na místě, kde není světlo, počasí je špatné, nebo místo nemá tu správnou atmosféru, nikdy ta fotka nebude perfektní. Vždy se jí dá nějak pomoci úpravami, ale nikdy z ní na 99% nedostanete fotku, která bude vhodná na obraz na výstavu. Pomůže vám vědět, že nej světlo je při zlaté hodince při východu nebo při západu slunce, ale ne vždy to jde, být ve správnou dobu na správném místě.

Mé nejčastější používané úpravy

Když zmáčknu spoušť fotoaparátu, většinou u mě vznikají 3 fotografie v případě statických snímků. V 90% používám tzv. bracketing. (Jako bracketing se označuje stupňovitá změna některého z parametrů snímání fotoaparátu.) pořizuju snímky ve třech expozicích (-2EV, 0, +2EV). Po složení těchto fotek pomocí Zoneru mám mnohem větší možnosti abych dostal kresbu v místech tmavých a nebo v místech světlých. Takhle upravenou fotku ukládám do formátu tif a dále ji upravuji v modulu "vyvolat".

1) Ořez fotografie

V podstatě provádím vždy a je to jedna z nejdůležitějších úprav. Ořezem můžete vybrat z fotografie jen to podstatné, hlavní motiv přesunout do zlatého řezu a nebo odstranit objekty, které na fotografii ruší. Je ale potřeba dát pozor, aby z původní fotky nebylo ořezáno příliš mnoho místa. Při tisku nebo případném zvětšení ztrácíme pak kvalitu.

2) Srovnání linií, srovnání hran 

Srovnání linii se týká hlavně fotografií krajin a v druhém případě budov a architektury.

U krajiny je velmi důležité srovnat horizont a případným ořezem jej umístit do spodní nebo horní třetiny fotografie. U architektury a budov vzniká problém (viz obr.), že se při focení širokoúhlým ohniskem (10-14mm APSC) dochází ke kácení linií a hran budov. Nejsem zastáncem hrany srovnávat úplně do roviny, nevypadá to pak dobře, ale většinou je deformace hodně velká, tak je tahle operace nutná.

3) Upravení expozice, stínů, světel, kontrastu

K těmto korekcím sahám taky velmi často. Hlavně pokud fotíme za malinko zhoršených světelných podmínek. Je potřeba vždy fotku zesvětlit nebo ztmavit. Na tohle použiji korekci expozice. Úprava stínů je velmi mocná zbraň. Pokud přidáme na posuvníku hodnoty směrem doprava, tak ze stínů nám vyjde kresba, která před tím nebyla vidět. Odstraní se černé plochy. Většinou podle potřeby přidávám malinko světel, aby byla fotka jasnější. Hodně záleží na vkusu fotografa, proto se tyhle úpravy nedají popsat přesně.

5) Korekce barev

Ke korekci barev musíme přistupovat velmi opatrně. Většinou přidávám živost a sytost, aby fotografie nebyla šedá a ponurá. A přidávám červené a oranžové odstíny, aby nálada fotky byla teplejší. Většinou taky pohybuju s teplotou bílé barvy. Velmi se musí dávat pozor na korekci barev na různých počítačových monitorech. Hlavně u levnějších monitorů je věrnost barev velmi špatná a po zobrazení na kvalitnějším monitoru jsou barvy velmi zvláštní. Dost s tímto bojuji a raději kontroluji fotografie na jiném monitoru, nebo mobilu. Osvědčila se mi značka monitorů Eizo, kde je věrnost barev velmi dobrá.

6) Aplikace filtrů

Bez filtrů s asi nedokážu představit úpravu fotografií. Používám je téměř vždy. Vždy se najde na fotografii místo, kde je potřeba zesvětlit, ztmavit nebi barevně upravit malou plochu. V Zoneru používám nejvíce přechodový filtr, kruhový filtr a zřídka filtr štětcový. 

Přechodový filtr - používám zejména při úpravě, ztmavení oblohy, ve vyjímečných případech při zesvětlení nebo ztmavení krajiny.

Kruhový filtr - nejčastěji mnou používaný filtr, hodně často používám na lokální zesvětlení/ztmavení částí na fotografii.

Štětcový filtr - málo používám, ale když nejde tvarem použít kruhový filtr (například u střechy domu atd.) štětcovým filtrem vyberu přesnou oblast k úpravě

7) Doostření a odstranění šumu

Doostření provádím u 99%. Je potřeba si fotku dát do zvětšení 1:1 a tam pomalu doostřovat, aby fotka nebyla přeostřená. Musí se postupovat hodně opatrně a citlivě. Po doostření ještě provádím redukci šumu. Zde je důležité provádět opět ve zvětšení 1:1 a hodně dávat pozor na ztrátu kresby. Pokud se redukce šumu přežene, na fotografii dochází ke ztrátě detailů a kresby.

8) Retuše a odstranění nežádoucích objektů na foce

 

Ukázky fotografií před a po úravě


2019-05-22 | Jiří Hejda

Copyright © 2019 Jiří Hejda admin